Recension: Pure Pool

pure-pool-ripstone-one-key-art-2

Av alla sporter som normalt sett utövas i barmiljö är nog biljard min favorit. Inte för att jag är särskilt skicklig eller på något vis insatt, men för att det finns så mycket utrymme för finlir och förberedelse. Man måste huka sig och bedöma avstånd, gnugga den där blå kuben mot toppen av sin kö, grimasera bekymrat och slutligen gnugga lite mer med den blå kuben.

Under den gångna helgen har jag förfinat dessa moment på den digitala arenan i Pure Pool till PS4 (och PC). Detta spel går rakt på sak och innehåller precis vad som yttras av dess titel. Biljard i dess renaste form. Att säga att detta är det snyggaste biljardspel jag någonsin sett säger kanske inte så mycket, om ens något, men det första som slår mig när jag för första gången startar spelet är hur läckert det ser ut.

Ljus reflekteras på ett realistiskt sätt över spelfältet och grafiken är på sina ställen snudd på fotorealistisk. Kanske inte så konstigt då all kraft kan läggas på att rendera ett enda biljardbord, men ändå värt att nämna då teknik-must sällan prioriteras i denna genre av spel.

Screenshot_-5

Spelets kontroll är lätt att förstå och tack vare ett avskalat användargränssnitt är det inbjudande även för ovana spelare. Sikta och stöta gör man med de analoga styrspakarna och dynamiska linjer på spelfältet hjälper dig att förutse biljardbollarnas bana. Ett antal spelvarianter finns att välja på som 8-ball, 9-ball samt mindre utmaningar som testar din skicklighet på olika sätt.

Pure Pool stödjer inte helt oväntat flera spelare, men har också ett system som lär sig hur du och dina vänner spelar så att du kan spela mot en AI-version av din kompis för maximal förnedring. Ett rankingsystem ser också till att ditt motstånd är på någorlunda samma nivå och i takt med att du stiger i rank får du tillgång till fräsigare biljardköer att vifta dina motståndare i ansiktet med.

Spelets soundtrack nästan uteslutande sömnig jazz, vilket lyckligtvis går att stänga av i spelets något luddiga menyer. En annan luddig detalj är flödet av text i spelet övre vänstra hörn, vilket konstant talar om när någon kommer online i spelet. Även om du inte ens har personen på din vänlista. Vem tyckte att detta var en bra idé? Spelets AI-motståndare är ibland lite väl långsamma och tar ofta lång tid på sig mellan stötarna av någon anledning vilket leder till viss irritation.

Pure Pool är alltså ganska precis vad det heter. Bara Biljard. Inget annat. Har du som jag en förkärlek till dessa avkopplande typer av spel så tycker jag att du bör kika närmare på det. Är du dessutom en biljardspels-fanatiker (finns ni?), vågar jag nästan lova er att detta är det bästa hittills. För vad det är värt.

Betyg: 3/5

Plus: Läckert, lättillgängligt och kul att spela med vänner. Prisvärt.

Minus: Långsam AI. Sömnig presentation.